Скъпи потребители! Всички материали на сайта са преводи от други езици. Извиняваме се за качеството на текстовете, но се надяваме, че те ще Ви бъдат полезни. С най-добри пожелания, администрацията на сайта. Свържете се с нас: admin@bgmedbook.com

Смесването на общи антибиотици и лекарства за кръвно налягане може да бъде опасно за по-възрастните пациенти

Приемането на често предписани антибиотици и лекарства за кръвно налягане заедно може да доведе до понижаване на кръвното налягане и да предизвика шок при по-възрастните пациенти, така че да се окажат в болница, според ново проучване от Канада.

Старшият автор д-р Дейвид Ювърлинд, учен в изследователския институт Sunnybrook и Института за клинични оценъчни науки в Торонто, Онтарио, и колеги, пише за техните констатации в онлайн изданието на CMAJ от 17 януари, Canadian MedicalAssociation Journal.

Те открили, че по-възрастните пациенти, приемащи блокери на калциевите канали, клас лекарства, използвани за лечение на високо кръвно налягане, които също приемат две от често предписваните макролидни антибиотици, еритромицин или кларитромицин, са изложени на по-висок риск от приемане в болница с хипотония или много ниска кръв налягане.

Третият често предписан макролиден антибиотик, азитромицин, изглежда не предизвиква такава реакция и Juurlink andcolleagues препоръчва:

"Когато е подходящо клинично, [азитромицин] трябва да се използва преференциално при пациенти, получаващи блокер на калциевите канали."

В основната си информация авторите пишат, че макролидните антибиотици (еритромицин, кларитромицин и азитромицин) са сред най-широко предписантите антибиотици, а само в Канада са изготвени милиони предписания за това всяка година.

Лекарствата обикновено са добре поносими, отбелязват те, но те са наясно с "няколко важни лекарствени взаимодействия", включително и примирението, че "кларитромицин и еритромицин могат да потенцират блокерите на калциевите канали чрез инхибиране на цитохром Р450 изоензим 3А4", но това взаимодействие е слабо разбрано.

Юрлинк каза пред сърдечния сърце на Medscape, че въпреки че взаимодействието е "напълно предсказуемо, базирано на фармакологията на лекарствата, то преди това е документирано само в пет случая."

За да научи повече за това и да оцени клиничните последици от това взаимодействие, Juurlink и колеги решиха да разследват риска от хипотония (много ниско кръвно налягане) или шок, довел до приемане на пациенти в болница в случаите, когато приемат калциев канал блокери и макролидни антибиотици в същото време.

Те са проектирали своето проучване като "проучване на кръстосаното население, базирано на населението" и са претърсили медицинските досиета на около осем милиона онтариоци за пациенти над 65-годишна възраст, които са получили предписания за блокери на калциевите канали през петдесетте години между 1 април 1994 и 31 март 2009 г. и които са били приети в болница за лечение на хипотония или шок.

Проучване на кръстосани случаи е мястото, където участниците имат собствен контрол, а изследователите сравняват какво се случва с тях през дванадесет различни периода, интервала "риск" и интервал "контрол".

В този случай изследователите са използвали подход за "съвпадение на двойката" за оценка на риска от хипотония или шок, свързани с приемането на калциев блокер, за да контрастират експозицията на всеки пациент на всеки макролиден антибиотик (еритромицин, кларитромицин или аризитромицин) (интервалът "риск") и още един седемдневен период преди месец (интервалът "контрол").

Резултатите показаха, че:

  • През петнадесетте години общо 7100 пациенти са били приети в болница поради хипотония, докато получават блокер на калциевите канали.
  • От тях 176 са предписали макролиден антибиотик или през интервалите на риска или контрола.
  • Еритромицинът, най-силният инхибитор на цитохром Р450 3А4, увеличава риска от ниско кръвно налягане почти 6 пъти, последван от кларитромицин, което увеличава риска почти 4 пъти (въз основа на коефициента на вероятност).
  • Обратно, азитромицин, който не инхибира цитохром Р450 3А4, не е свързан с повишен риск от хипотония.

Изследователите отбелязват, че са намерили подобни резултати при "стратифициран анализ на пациенти, получавали само блокери на дихидропиридиновите калциеви канали".

Те заключиха, че тези данни показват, че по-възрастните пациенти на блокери на калциевите канали, които използват или еритромицин, или кларитромицин, са изложени на повишен риск да се окажат в болница поради хипотония или шок, но че "свързаният с тях лекарствен азитромицин е безопасен".

"Преференциалното използване на азитромицин трябва да се има предвид, когато се изисква макролиден антибиотик при пациенти, които вече получават блокер на акалциевите канали", добавиха те.

"Рискът от хипотония след съвместно предписване на макролидни антибиотици и блокери на калциевите канали."
Алиса Й. Райт, Тара Гомес, Мохамед М. Мамдани, Джон Р. Хорн и Дейвид Н. Юрлинк.
CMAJ, публикувано онлайн преди отпечатване 17 януари 17, 2011
DOI: 10.1503 / cmaj.100702

Допълнителни източници: CMAJ (съобщение за пресата, 17 януари 2011 г.), heartwire (Lisa Nainggolan, "CCB / макролидният антибиотик комбинира риск от хипотония", 17 януари 2011 г.).

Написано от: Катарин Падок, доктор

Like this post? Please share to your friends: